ROTTERDAM - Unilever, producent van consumentengoederen, heeft een koper gevonden voor Sanex. Het Amerikaanse Colgate-Palmolive wordt voor 672 miljoen euro de nieuwe eigenaar van het merk, zo maakte Unilever woensdag bekend.

Het Amerikaanse Colgate-Palmolive wordt voor 672 miljoen euro de nieuwe eigenaar van het merk, zo maakte Unilever woensdag bekend. Op zijn beurt koopt Unilever de wasmiddelenmerken van Colgate-Palmolive in Colombia voor 215 miljoen dollar.

Unilever kreeg Sanex in handen toen het de persoonlijke verzorgingstak van Sara Lee overnam. De Europese Commissie besliste echter dat Unilever het merk Sanex direct moest doorverkopen wegens de concurrentieverhoudingen op de markt voor deodoranten.

Unilever betaalde ongeveer 1,2 miljard euro in contanten voor Sara Lee-onderdelen, waaronder de merken Neutral, Zwitsal, Biotex en Prodent.

Sanex had in 2010 een omzet van 187 miljoen euro, met name in West-Europa, aldus Unilever woensdag.

Belangrijke regio

Merken die Unilever koopt - afhankelijk van goedkeuring door mededingingsautoriteiten en het afronden van de verkoop van Sanex - zijn onder meer Fab, Lavomatic en Vel. Naar eigen zeggen versterkt de aankoop de positie van Unilever op de wasmiddelenmarkt in een ''erg belangrijke regio''.

Unilever wil zijn positie in zogeheten opkomende markten verder verstevigen. De aankoop past bij deze strategie, aldus het concern.

Voor beide deals geldt dat het gaat om de verkoop en aankoop van de merken, het intellectueel eigendom en de formules. Er zijn geen productiefaciliteiten in de deals opgenomen.