AMSTERDAM - De raad van commissarissen van Heineken verhoogt het basissalaris van topman Jean-François van Boxmeer in 2011 met ruim 10 procent tot 1,05 miljoen euro.

Het huidige salaris zou onder het gemiddelde liggen van internationale branchegenoten, stellen de toezichthouders van de brouwer in het maandag vrijgegeven jaarverslag.

Het voorstel wordt in april ter goedgekeurd voorgelegd aan de aandeelhouders. Vorig jaar gingen de aandeelhouders akkoord met een omstreden verhoging voor de beloningen aan de top.

Een relatief grote groep aandeelhouders (17,7 procent) stemde echter tegen, na protesten van onder meer vakbond FNV Bondgenoten.

Werknemers

De vakbond vindt de loonsverhoging ook dit jaar ''een heel slecht signaal richting de werknemers'', zo liet een woordvoerder weten

''De winst van Heineken komt door constante kostenbesparingen, waar de werknemers veel last van hebben. Het is niet motiverend als ze de extra winst vervolgens in de zak van de topman zien glijden.'' De bond gaat met de achterban overleggen of er ook dit jaar actie moet worden ondernomen.

Salaris

Van Boxmeer zag zijn salaris dankzij de wijziging vorig jaar al met een kwart toenemen tot 950.000 euro. Ook financieel topman René Hooft Graafland kreeg vorig jaar meer salaris. Dit jaar blijft zijn basissalaris gelijk op 650.000 euro.

Verder verhoogt de raad van commissarissen de maximale bonus van Van Boxmeer tot 140 procent in plaats van 100 procent van het basissalaris. De bonus voor Hooft Graafland gaat dit jaar omhoog naar 100 procent in plaats van 75 procent van het salaris.

Peer group

De verhoging van de beloningen in de top is het gevolg van een wijziging van de zogenoemde 'peer group', ofwel vergelijkbare bedrijven. Dit komt door de internationalisering van Heineken.

''We halen nu ongeveer twee derde van de volumes uit opkomende markten'', aldus een woordvoerder. De inkomsten uit deze markten zijn vorig jaar flink toegenomen dankzij de overname van de Mexicaanse brouwer Femsa vorig jaar.

Voorheen waren acht van de twaalf 'peers' Nederlands. Nu zijn dat er nog maar twee van de vijftien. Heineken beschouwt nu onder meer Coca-Cola, Danone, Philips en Unilever als 'peers'.