MAASTRICHT - Detailhandelsbedrijf Macintosh voorziet een moeilijk jaar. Ondanks de lastige marktomstandigheden wist het concern in de tweede helft van 2010 beter te presteren dan verwacht, maar het bedrijf waarschuwde voor te veel optimisme.

''Wij zijn niet somber, wel voorzichtig'', aldus topman Frank de Moor donderdag tijdens een toelichting op de jaarcijfers.

''Dit is het eerste jaar dat consumenten echt een lager besteedbaar inkomen hebben'', aldus De Moor. Hij wees op bezuinigingsmaatregelen, hogere kosten voor energie en brandstof als gevolg van de gestegen olieprijs en de inflatie. ''Het is een jaar dat moeilijk voorspelbaar is qua consumentengedrag.''

Macintosh, bekend van winkelketens als Scapino, Dolcis, BelCompany en Halfords, wil dan ook geen concrete (financiële) verwachting uitspreken voor 2011. Het bedrijf constateert bovendien dat de omzetontwikkeling in de eerste twee maanden tegenvalt.

Plannen

Plannen heeft het bedrijf te over. Allereerst zal het de begin dit jaar overgenomen Britse schoenwinkelketen Jones Bootmaker integreren. Daarnaast opent het vier winkels waar het hippe, snelwisselende assortiment van Steve Madden is te vinden.

De resultaten verbeterden aanzienlijk bij de schoenenwinkelketens (Fashion) in de tweede helft van 2010. De telecomwinkels en woonwinkelketens (Living) deden het veel minder.

Noodzaak om alleen verder te gaan met de Fashiontak is er volgens De Moor niet, omdat de andere onderdelen nog steeds cash genereren. Maar de focus ligt op groei voor Living en Fashion.

Crisis

De topman citeerde een vakgenoot die stelde dat er meer voor nodig is dan een crisis om een vrouw te weerhouden van de aanschaf van een paar mooie schoenen. ''En dat geloven wij.''

Over heel 2010 steeg de omzet met 1,3 procent tot 1,13 miljard euro. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 55,9 miljoen euro, een kwart hoger dan in 2009 en onder de streep hield Macintosh 40,1 miljoen euro over, bijna 28 procent meer dan een jaar eerder. De resultaten waren beter dan verwacht.