AMSTERDAM – Beleggen is meer dan aandelen Shell of Unilever kopen op Euronext. Op ‘marktplaats’ NPEX kunnen beleggers handelen in aandelen van niet-beursgenoteerde Nederlandse bedrijven. “We willen de Nederlandse Facebook of Groupon binnenhalen.”

Het concept van de Nederlandse Participatie Exchange of kortweg NPEX is simpel: het is een online marktplaats voor aandelen van niet-beursgenoteerde mkb-bedrijven. Denk aan de succesvolle Amerikaanse Second Market, waar een levendige handel gaande is in aandelen Facebook en Twitter.

“Van oorsprong is de aandelenbeurs zoals we die nu kennen óók een marktplaats. Terug naar de oervorm dus”, vertelt Adriaan Hendrikse aan NUzakelijk. Hij is samen met Frans van den Broek oprichter van NPEX.

Vergunning

Het oorspronkelijke idee van de oprichters, een catalogus maken van de ondoorzichtige wereld van vastgoedfondsen, evolueerde in dit beleggingsplatform.

NPEX is tot stand gekomen in nauwe samenspraak met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB). “Daarom hebben we toestemming gekregen voor handel in effecten. Dat mag niet zonder zo’n vergunning.”

Mercedes

“Beurzen zoals Euronext zijn een goed platform voor handel. Onze vraag was: hoe kunnen we mkb-bedrijven ook zo’n podium bieden?” Het systeem van reguliere beurzen werkt volgens Hendrikse niet goed voor minder liquide effecten. Dan lopen vraag en aanbod veel te ver uiteen en krijg je geen goede aandelenprijs, zegt hij.

“Vergelijk het maar met een peperdure Mercedes. Die rijdt fantastisch op de snelweg, maar niet op een klein boerenweggetje. Dan heb je alleen maar een overkill aan systemen.”

Kosten

Voor mkb-bedrijven is het platform een “laagdrempelige manier” om te proeven aan een beursomgeving. Ook kunnen bedrijven op deze manier kapitaal ophalen bij hun aandeelhouders. “Zonder de hoge kosten en problemen van openbaarheid die kleven aan een reguliere beursgang.”

Ter vergelijking: een 'gewone' beursnotering kost eenmalig ruim een miljoen euro en daarna rond de 200.000 euro per jaar. De kosten voor een NPEX-notering zijn eenmalig 7500 euro - eventueel aangevuld met prospectuskosten. Daarna betaalt een bedrijf jaarlijks 10.000 euro plus een variabele fee, gebaseerd op de handel in het aandeel.

Groter

Als het bedrijf groter wordt, kan het gemakkelijker de overstap maken naar de officiële beurs. Henkdrikse: “Als het een volksaandeel wordt met zo’n 2500 transacties per dag, dan hoort het niet bij ons thuis. Maar kleinere bedrijven, zoals de small caps, zijn beter af met ons veilingsysteem.”

Op dit moment heeft NPEX 30 noteringen, waarvan zes bedrijven zoals Pontmeijer en Beurs Rotterdam. Per week vinden er “tientallen transacties” plaats.“ We streven naar dertig tot vijftig nieuwe noteringen per jaar en een grote beleggerscommunity”, zegt Hendrikse. “We willen in de krant een veel grotere rij noteringen dan we nu hebben.”

Overigens moeten bedrijven met aandelen op NPEX wel enige openheid tonen richting hun aandeelhouders. “Bedrijven moeten cijfers en plannen communiceren aan de achterban. Het is transparant, maar we hanteren niet de strikte regels van IFRS-verslaglegging die op Euronext gelden.”

Familiebedrijven

NPEX heeft zowel een intern als openbaar handelsplatform, waar beleggers anoniem kunnen handelen. “Je ziet dat bedrijven en fondsen vaak eerst kiezen voor de interne markt. Zo kunnen ze alvast wennen aan de handel en het communiceren met aandeelhouders”, zegt Hendrikse. “In één keer publiek gaan is vaak een te grote stap.”

Er zijn ook bedrijven die het houden bij het interne – dus afgesloten – platform. Dan gaat het vaak om aandelen in familiebedrijven of coöperaties. “Denk aan een neef van de vierde generatie die graag van zijn aandelen af wil. Hij kan ze op het interne platform aanbieden, zonder met zijn billen bloot te gaan bij de familie. Bovendien krijg je door de handelswerking een betere prijs voor de aandelen.”

Beleggers

Beleggers krijgen een gratis effectenrekening en betalen per transactie 1,5 procent kosten. “Door allerlei tussenlagen zit de eindbelegger bij beurzen zoals Euronext niet in het systeem”, zegt Hendrikse.

“Bovendien heeft een particuliere belegger hele andere belangen dan een handelaar. De belegger wil een aandeel van een goed bedrijf kopen voor 20 euro en vijf jaar later dat aandeel met winst, zeg 25 euro, verkopen. Hij kijkt niet naar de duizendste achter de komma of naar zijn buurman die net een cent meer winst heeft gemaakt.”

Dichtbij

Ook het "dichtbij-effect" speelt een belangrijke rol. “Stel, je fietst elke dag langs een fabriek en je ziet de ene uitbreiding na de andere. Dan kun je die aandelen kopen en mee profiteren van de groei”, illustreert Hendrikse.

Dat element ontbreekt bij grote beursgenoteerde bedrijven. “Je hebt geen idee meer waarom je in Unilever belegt. Is dat voor de rookworsten? Voor de shampoo? Je luistert naar een analist die zegt dat dat een goed idee is. Mkb-bedrijven maken goede producten, maar zijn er minder goed in dat bij het grote publiek voor het voetlicht te brengen.”

Toekomst

Dit is de toekomst van de aandelenhandel, denken de oprichters. “De financiële wereld staat aan de vooravond van grote veranderingen: banken krijgen een andere rol en de beurs wordt steeds mondialer.”

Hendrikse en Van den Broek hopen “de Facebook of Groupon van Nederland” binnen te halen op hun platform. Zit die vangst al in de pijplijn? “We praten continu met bedrijven die een notering overwegen. Maar daar kunnen we nog geen uitspraken over doen.”

Als NPEX in Nederland een succes wordt, lonkt ook het buitenland. “We hebben een Europees paspoort waarmee we het concept in landen als België, Luxemburg en Duitsland mogen uitrollen. We verwachten veel van de toekomst.”