LONDEN - De verkoop van sterkedrank en bier van 's werelds grootste drankenonderneming Diageo viel in de laatste zes maanden van het jaar met 13 procent terug in Griekenland, Ierland en Spanje. De verkopen in Rusland namen echter met 20 procent toe.

De nettowinst van de maker van Guinness-bier, Johnnie Walker-whisky en Smirnoff-wodka nam over de eerste helft van zijn gebroken boekjaar met 18 procent toe tot 1,2 miljard pond (1,4 miljard euro).

Dat maakte Diageo donderdag bekend. De omzet groeide met een bescheiden 2 procent tot 5,3 miljard pond (6,2 miljard euro).

Van sterkedrank verkocht Diageo in de laatste zes maanden van 2010 5 procent meer, de verkoop van bier groeide met 3 procent en die van wijn 5 procent. Alleen de kant-en-klare mixen lieten een daling zien, van 1 procent.

In Azië verkocht Diageo 15 procent meer drank; dat was vooral te danken aan de whisky's van Johnnie Walker.