LONDEN - De Britse consumentengoederengigant Reckitt Benckiser gaat het in 2011 beter doen dan de markt, ondanks hogere grondstofprijzen en lastige economische omstandigheden. Die uitspraak deed het concern woensdag bij de presentatie van de vierdekwartaalcijfers van 2010.

Het concern, bekend van producten als Nurofen-pijstillers, Cillit Bang-schoonmaakproducten en sinds het najaar ook van Durex-condooms en Scholl-sandalen, zag de winst per aandeel in de laatste maanden van 2010 met 14 procent stijgen naar 69 pence (0,75 euro). Het behaalde resultaat lag wel onder de gemiddelde verwachting van analisten.

''Reckitt Benckiser heeft opnieuw een jaar beleefd met marktverslaande resultaten, ondanks de teruggang in de wereldwijde marktgroei. Voor 2011 richten we ons weer op een jaar met groei boven de markt'', aldus topman Bart Becht.

Voorzichtigheid

Het concern specificeerde de verwachting echter nauwelijks. ''De relatieve voorzichtighed en gebrek aan definities van deze doelstellingen geven wel aan hoe moeilijk de omstandigheden zijn die Reckitt en de industrie moeten aangaan in 2011'', aldus een analist. Het aandeel verloor dan ook op de Londense beurs.

Branchegenoten zoals Unilever en Sara Lee waarschuwden ook al voor de stijging van grondstofprijzen en het effect ervan op de resultaten. Unilever gaat daarom na twee jaar prijsverlagingen de prijzen verhogen van zijn producten. Sara Lee meldde dinsdag nog dat de winst lager was uitgekomen in de laatste maanden van 2010 door de hogere grondstofprijzen.