STOCKHOLM - Het Zweedse Electrolux, bekend van witgoedmerken als Zanussi, AEG en Frigidaire, heeft de nettowinst vorig jaar met 53 procent omhoog zien gaan tot 4 miljard Zweedse kroon, omgerekend 453 miljoen euro.

Dat heeft de onderneming woensdag bekendgemaakt. Electrolux waarschuwde dat de groei dit jaar slechts ''bescheiden'' zal zijn wegens de stijgende grondstofprijzen en de ''aanhoudende zeer concurrerende'' marktomstandigheden.

De omzet daalde vorig jaar met 3 procent tot 106,3 miljard kroon. Dat werd veroorzaakt door negatieve valuta-effecten. Exclusief deze effecten zou de omzet met 1,5 procent zijn gegroeid.

''De vraag op onze grootste markten heeft in 2010 wat herstel laten zien'', zegt Electrolux-topman Keith McLoughlin. Maar hij voorziet dat de resultaten dit jaar tussen de 1,5 miljard en 2 miljard kroon gedrukt worden door hogere grondstofprijzen.