AMSTERDAM - 2011 wordt een goed jaar voor beleggers, daar zijn de analisten het over eens. Maar welke fondsen zullen het goed doen? In de laatste week van het jaar vraagt NUzakelijk dagelijks een analist naar de 5 fondsen waar hij veel van verwacht. Vandaag: Simon Wiersma, beleggingsanalist bij ING Investment Office.

“In het algemeen geldt voor de fondsen die we op een rij hebben gezet dat ze het afgelopen jaar niet zo goed gepresteerd hebben. Het zijn een beetje de achterblijvers van de AEX”, aldus Wiersma.

“Verder focussen we ons vooral op multinationals met een grote blootstelling aan opkomende markten.”

Philips: “Het concern heeft onder leiding van Kleisterlee inmiddels zo’n beetje alle conjunctuurgevoelige onderdelen afgestoten. We zien ook bij verschillende segmenten een verbeteringen optreden, zoals bij Healthcare en Lighting. Philips profiteert bovendien van een aantal besparingsmaatregelen en van de groei van opkomende economieën.”

BAM: “BAM heeft te maken gehad met tegenvallende ontwikkelingen in Nederland en heeft een aantal winstwaarschuwingen moeten afgeven. We denken dat het dieptepunt achter de rug is en veel van het slechte nieuws is ingeprijsd. Het bedrijf profiteert van het herstel in de bouwsector en zal dit jaar mogelijk koersherstel laten zien."

Unilever: “Het bedrijf haalt inmiddels 40 procent van zijn omzet uit Azië en Afrika. De verwachting is dat het aantal koopkrachtige consumenten in die regio’s tot 2020 zal toenemen met een miljard personen. Daarnaast heeft ook Unilever een aantal kostenbesparingen doorgevoerd en waren de derdekwartaalcijfers in lijn met onze verwachtingen.”

ArcelorMittal: “De vraag naar staal zal volgens de World Steel Association met elf procent groeien en daarmee op een recordniveau belanden. Een belangrijk voordeel dat ArcelorMittal bovendien heeft ten opzichte van zijn branchegenoten, is dat het een groot gedeelte van de benodigde grondstoffen, zoals ijzererts, zelf in bezit heeft. Hierdoor is het concern minder afhankelijk van de volatiele grondstofprijzen.”

AkzoNobel: “AkzoNobel richt zich steeds meer op opkomende markten. Het bedrijf wil in China een top drie-speler worden. Chinezen besteden steeds meer van hun inkomen aan het opknappen van hun woningen, en daar komt AkzoNobel als belangrijke verfproducent om de hoek kijken.”

Bekijk ook de voorspellingen van ABN Amro