AMSTERDAM - De televisieactiviteiten blijven een zorgenkindje voor Philips, zo bleek woensdag tijdens een presentatie van de divisie Consumer Lifestyle voor analisten. Dacht het elektronicaconcern eerder nog dit jaar winst te boeken met de tv-tak, nu wordt dat pas in 2011.

Na een piek in de aanloop naar het WK voetbal 2010, zijn de verkopen teruggevallen. De gevolgen zijn hoge voorraden en 20 tot 30 procent gedaalde prijzen door de felle concurrentie, aldus divisiedirecteur Pieter Nota.

Bovendien moest een licentieovereenkomst met het Chinese TPV Technology worden uitgesteld. Deze overeenkomst houdt in dat TPV de productie van de televisies overneemt, maar de naam Philips blijft hanteren.

Hierdoor worden de risico's naar de partner verplaatst. Aangezien de Chinese televisieactiviteiten volgens een woordvoerder behoorlijk verliesgevend zijn, drukt dit uitstel de resultaten.

Bezuinigen

Ook gaat Philips bezuinigen om de tv-activiteiten weer winstgevend te krijgen. Afstoten van televisie is volgens Nota nu niet aan de orde. ''Via televisie onderhouden we de belangrijke relatie met winkeliers.''

Philips verwacht dit jaar 60 tot 90 miljoen euro verlies voor rente, belastingen en goodwill (ebita) te draaien bij zijn tv-tak, op een omzet van 3 miljard euro. In 2009 haalde het bedrijf hier een negatief resultaat van 116 miljoen euro.

Ondanks de tegenvaller handhaaft Philips de eerder afgegeven brutowinstmarge voor het gehele concern, een ebitamarge exclusief eenmalige kosten van meer dan 10 procent. In de periode tot 2015 rekent Verhagen op een groei van de divisie Consumer Lifestyle in lijn met het bruto binnenlands product.