AMSTERDAM – Het Amerikaanse erotiekconcern Playboy Enterprises, vooral bekend van het gelijknamige blad, heeft over het derde kwartaal een nettoverlies geboekt van 27,4 miljoen dollar.

In hetzelfde kwartaal een jaar eerder bedroeg het verlies nog 1,1 miljoen dollar en in het tweede kwartaal van dit jaar 5,4 miljoen dollar.

Het opgelopen verlies is voor een groot deel te wijten aan herstructureringskosten. Playboy bevindt zich in een overgangsfase. Om de teruglopende advertentie-inkomsten het hoofd te bieden, heeft het bedrijf een aantal nieuwe verdienmodellen ontwikkeld.

Logo

Zo sluit de onderneming steeds meer overeenkomsten met bedrijven die het beroemde Playboy-logo op hun producten willen zetten.

Bovendien liet het bedrijf eerder dit jaar weten zijn resultaten te willen opkrikken met de lancering van een gratis toegankelijke site, The Smoking Jacket. Deze moet de concurrentie aangaan met semi-blootsites en zo meer adverteerders trekken.

“We hebben de kosten van Playboy magazine teruggebracht en in Azië de grootste licentie-overeenkomst tot nu toe gesloten”, aldus Playboy-topman Scott Flanders in een toelichting op de cijfers.

Omzet

De omzet van het bedrijf kwam uit op 52,1 miljoen dollar, een daling met zeven procent ten opzichte van de 56 miljoen dollar die in het derde kwartaal van 2009 in de boeken werd gezet.

In juli stelde Playboy-oprichter Hugh Hefner voor een bod te doen op alle uitstaande aandelen van Playboy Enterprises, die hij nog niet in zijn bezit heeft. Hefner biedt 5,50 dollar per aandeel in contanten voor het bedrijf dat genoteerd is aan de beurs van New York.

Playboy Enterprises heeft vervolgens een comité opgericht om zich op het voorstel van Hefner te beraden. Er is nog geen definitieve beslissing genomen.