SCHAFFHAUSEN - Navigatiebedrijf Garmin heeft woensdag opnieuw de omzetverwachting voor 2010 moeten verlagen. Het bedrijf heeft onder meer last van lagere gemiddelde verkoopprijzen voor navigatiekastjes.

Het bedrijf zei bovendien te willen stoppen met de verkoop van eigen smartphones. Dat maakte de concurrent van het Nederlandse TomTom woensdag bekend.

Garmin rekent nu op een jaaromzet van 2,65 à 2,75 miljard dollar (1,90 à 1,95 miljard euro). Eerder rekende het concern op een omzet van 2,8 à 3 miljard dollar in 2010. Het bedrijf zag in het derde kwartaal de omzet met 11 procent dalen tot 781 miljoen dollar (556 miljoen euro).

Winstverwachting

Garmin stelde ook de winstverwachting naar beneden bij, namelijk van 2,7 tot 2,9 dollar per aandeel van 2,75 tot 3,15 dollar per aandeel. In het derde kwartaal daalde de winst per aandeel op vergelijkbare basis van 1,02 dollar tot 0,70 dollar.

De concurrent van TomTom zag de gemiddelde prijs van zijn navigatiekastjes op jaarbasis met 15 procent dalen. Op kwartaalbasis nam de prijs toe. Ook zei het bedrijf marktaandeel te hebben gewonnen.

Marktaandeel

TomTom zei twee weken geleden ook zowel in Europa als in de Verenigde Staten marktaandeel te hebben gewonnen ten opzichte van kleinere spelers en zag de prijs met minder dan 10 procent op jaarbasis dalen.

Het bedrijf stopt met de productie van de eigen smartphone: de Nüvifone. ''We hebben gedurende het kwartaal de snel veranderende smartphonemarkt goed geanalyseerd en moeten concluderen dat we niet genoeg schaal kunnen bereiken om effectief te kunnen concurreren.''