BRUSSEL - Het internationale bierconcern Anheuser-Busch InBev (ABInBev) heeft in het derde kwartaal de winst zien stijgen.

De bierbrouwer, bekend van merken als Budweiser en Jupiler, behaalde een nettowinst van 1,49 miljard dollar (1,06 miljard euro) vergeleken met 1,13 miljard dollar in dezelfde periode een jaar eerder. ABInBev maakte de resultaten woensdag bekend.

Ook over de eerste negen maanden steeg de winst flink tot 3,82 miljard dollar. In dezelfde periode vorig jaar was dit 3,05 miljard dollar. Het resultaat is onder meer toe te schrijven aan gestegen verkoopvolumes en een daling van de kosten voor leningen.

Volume

Het totale volume groeide in het derde kwartaal met 4,1 procent: de eigen bieren met 4,1 procent en softdrinks met 5,9 procent. Over de eerste negen maanden was het totale volume 2,4 procent hoger. Het aandeel van de eigen bieren daarin was 2,3 procent en softdrinks 4,6 procent.

De netto financieringskosten daalden in het derde kwartaal van 971 miljoen dollar tot 594 miljoen dollar. Dit was vooral het gevolg van lagere rentelasten op leningen. Over de eerste negen maanden bedroegen de financieringslasten 2,01 miljard dollar tegen 2,96 miljard dollar vorig jaar.