UTRECHT - Voedingsmiddelenconcern Wessanen heeft bij een amper gestegen omzet in het derde kwartaal de operationele winst fors zien dalen door meer uit te geven aan promoties en marketing.

De resultaten lagen bovendien fors lager dan verwacht. Het bedrijf maakte donderdag de derdekwartaalcijfers bekend.

Wessanen behaalde een omzet van 173,4 miljoen euro tegen 171 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 1,6 miljoen euro, bijna 70 procent minder dan een jaar eerder.

Onder de streep hield Wessanen 1 miljoen euro over tegenover een verwachting van 1,13 miljoen euro. Vorig jaar stond er een verlies van 20,1 miljoen euro in de boeken.

Bedrijfsresultaat

Wessanen handhaafde de verwachting dat het bedrijfsresultaat voor de tweede helft van 2010 rond het break-evenniveau zal uitkomen.

Dit jaar is een overgangsjaar voor Wessanen. Het bedrijf zal zich de komende jaren richten op de Europese biologische voedingsmiddelenmarkt, maar Wessanen behoudt ook de snack-activiteiten.

Vorig jaar stootte Wessanen de Noord-Amerikaanse distributietak af. Tree of Life was goed voor de helft van de totale omzet. Bovendien werd er een fraude ontdekt bij de Amerikaanse drankendochter ABC en lag het bedrijf in de clinch met de oud-topman.

Consumentenvertrouwen

Het lage consumentenvertouwen speelt Wessanen nog parten. Financieel topman Frans Eelkman Rooda zei in een toelichting dat er nog geen sprake is van herstel in de voor Wessanen belangrijke markten.

Het bedrijf zal ook het lopende kwartaal fors blijven investeren in promotieacties en andere marketingactiviteiten. ''We willen onze merken versterken en uitbouwen'', aldus Eelkman Rooda.