CINCINNATI - De Amerikaanse producent van consumentengoederen Procter & Gamble (P&G) heeft goede zaken gedaan in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2010/2011. Dat bleek woensdag uit de cijfers die het bedrijf bekendmaakte.

De winst uit voortgezette activiteiten per aandeel kwam in dit kwartaal uit op 1,02 dollar. Eerder ging P&G uit van een winst per aandeel van 0,97 tot 1,01 dollar.

In totaal kochten consumenten voor 20,1 miljard dollar producten van P&G, 2 procent meer dan een jaar eerder. Op eigen kracht, dus zonder overnames en effecten van wisselkoersen, steeg de omzet met 4 procent.

P&G, bekend van merken als Pantene, Pampers en Oral, verwacht dat de totale omzet over dit boekjaar met 3 tot 5 procent zal stijgen en dat de winst uit voortgezette activiteiten per aandeel tussen de 11 en 14 procent zal toenemen.

Inkomsten

Ook voor het lopende kwartaal is P&G optimistisch. Het concern verwacht dat de inkomsten met 2 tot 4 procent zullen toenemen. De winst uit voortgezette activiteiten zal per aandeel uitkomen tussen 1,05 en 1,11 dollar, zo verwacht het concern.

P&G zag in de belangrijkste geografische regio's de verkopen toenemen, evenals in vijf van de zes productdivisies. Alleen bij de divisie 'Snacks and Pet Care' daalden de omzet en de verkopen.