AMSTERDAM - De leverancier van bakkerij-ingrediënten en producent van melkzuur CSM ziet de prijzen voor grondstoffen fors stijgen. De onderneming neemt stappen om de hogere prijzen door te berekenen aan klanten, zo meldde CSM woensdag bij de publicatie van de derdekwartaalcijfers.

''In al onze divisies zien we de prijzen voor grondstoffen substantieel stijgen'', aldus topman Gerard Hoetmer in de persverklaring. CSM sprak van een toename tussen de 20 en 30 procent voor de belangrijkste grondstoffen die het bedrijf gebruikt. In het verleden berekende CSM de hogere prijzen door.

Bovendien signaleert CSM dat consumenten nog onzeker zijn. CSM levert onder meer cakes en muffins aan horeca, winkels en pompstations. Consumenten zijn door de crisis minder buiten de deur gaan uitgeven.

Optimistisch

Het bedrijf is dan ook ''voorzichtig optimistisch'' over de rest van 2010. CSM verwacht dat het bedrijfsresultaat in het vierde kwartaal ''substantiële verbetering'' laat zien ten opzichte van een jaar eerder. In 2009 stond er een bedrag van 42,3 miljoen euro in de boeken.

De omzet van CSM steeg in het derde kwartaal naar 783,7 miljoen euro van 634,5 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (ebita) voor bijzondere eenmalige kosten kwam uit op 56,7 miljoen euro tegen 47,6 miljoen euro een jaar eerder.

De behaalde resultaten lagen lager dan verwacht door analisten. De toename van de resultaten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar waren mede te danken aan de overname van de Amerikaanse branchegenoot Best Brands begin dit jaar.

VS

De omzet bij de Noord-Amerikaanse bakkerij-ingrediëntentak steeg op eigen kracht met 1 procent, terwijl de verkopen omlaag gingen. In Europa verkocht CSM wel meer producten. De hogere volumes en kostenbesparingen hielpen bovendien het bedrijfsresultaat stijgen.

De melkzuurdivisie, Purac, die onder meer afbreekbare plastics maakt, zag de inkomsten op eigen kracht met bijna 4 procent toenemen. De stijging is wel lager dan in het tweede kwartaal van dit jaar.