Randstad ziet ruimte voor groei

AMSTERDAM - Het jubilerende uitzendconcern Randstad ziet nog volop kansen voor groei. ''We zijn vijftig jaar oud, maar we zitten nog steeds in een groeiende business'', concludeerde financieel directeur Robert-Jan van de Kraats donderdag in een gesprek met het ANP.

Het op een na grootste uitzendconcern ter wereld viert deze week uitgebreid het vijftigjarig bestaan van het bedrijf. In 1960 stond oprichter Frits Goldschmeding aan de wieg van de uitzendmarkt, die vooral in de afgelopen tien jaar internationaal hard is gegroeid.

Inmiddels is Randstad actief in 44 landen, waar dagelijks 465.000 werknemers worden uitgezonden.

Meer vraag

Van de Kraats verwacht dat de vraag naar de diensten van zijn bedrijf de komende jaren alleen maar zal toenemen.

''Zowel bedrijven als werknemers krijgen steeds meer behoefte aan flexibiliteit. Daarnaast wordt arbeid schaars door de vergrijzing. Wij worden dan steeds belangrijker voor het samenbrengen van vraag en aanbod.''

Duitsland

Het bedrijf moet ook de vruchten kunnen plukken van de wereldwijd toenemende acceptatie van uitzendwerk. Daardoor gingen de afgelopen jaren steeds meer grote buitenlandse markten open. Van de Kraats wijst in dat verband graag op Duitsland, waar de arbeidsmarkt pas zes jaar geleden werd gedereguleerd.

Nu ziet Randstad de omzet nergens harder groeien dan bij de oosterburen. ''Duitsland is voor ons een opkomende markt, dat kunnen denk ik niet veel bedrijven zeggen.''

Overname

Door de overname van het Franse concern Vedior werd Randstad in 2008 het op een na grootste uitzendconcern ter wereld, na het Zwitserse Adecco. Hoewel het bedrijf de komende jaren zeker wil groeien, zit een dergelijke grote overname er volgens de financieel directeur voorlopig niet in.

''We willen die overname nu eerst goed benutten. De eerste synergievoordelen hebben we geplukt, nu moet de rest volgen. Dat doen we onder meer door in het hele bedrijf hetzelfde, juiste beleid te implementeren.''

Groeikansen

Groeikansen ziet het bedrijf vooral in de detachering van hoogopgeleide werknemers, 'professionals' in het jargon van de uitzendondernemingen. ''In die markt zijn we al heel sterk en ligt de kans om internationaal marktleider te worden'', aldus Van de Kraats.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

NUwerk

Tip de redactie