AMSTERDAM - Technologiebedrijf Philips presenteert dinsdag 14 september de nieuwe doelstellingen onder de noemer Vision 2015. Analisten verwachten geen grote koerswijziging, maar een lichte verhoging van de margedoelen.

Vision 2015 is een vervolg op het in 2007 gepresenteerde strategische plan Vision 2010. Hierin bracht het concern het aantal divisies terug naar drie kernonderdelen: Healthcare (medisch), Lighting (verlichting) en Consumer Lifestyle (consumentenproducten).

Topman Gerard Kleisterlee liet eerder doorschemeren dat het bedrijf in het nieuwe plan zal doorgaan op dezelfde weg. Een grote koerswijziging ligt ook niet voor de hand, aangezien Kleisterlee over ruim een half jaar het stokje doorgeeft aan Frans van Houten.

Doelen

''Het is wel bijzonder dat de nieuwe doelen worden gepresenteerd zonder de nieuwe topman'', zegt analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen. Van Houten komt pas per 1 oktober in dienst bij Philips als operationeel directeur en wordt per 1 april 2011 bestuursvoorzitter.

Eind 2008 liet Philips de financiële doelen los die hoorden bij Vision 2010. Dat waren een gemiddelde winstmarge van 10 à 11 procent en een gemiddelde omzetgroei van minimaal 6 procent per jaar.

Bezuinigingen

Het margedoel is voor 2010 alsnog in zicht gekomen, dankzij forse bezuinigingen. Philips zei in juli te rekenen op een winstmarge van ruim 10 procent. In 2009 haalde Philips nog een winstmarge van 4,5 procent. De omzet daalde vorig jaar nog op jaarbasis. In het eerste halfjaar steeg het cijfer echter, op vergelijkbare basis, met 12 procent.

Analisten denken dat Philips vooral de margedoelstelling nog wel iets kan opschroeven voor de komende jaren. Kleisterlee hintte er bovendien tijdens de aandeelhoudersvergadering in april op dat bij het nieuwe plan de winst per aandeel weer een van de belangrijke maatstaven wordt.

Consumentendivisie

De laagste marges (8 à 10 procent) worden momenteel gehaald bij de consumentendivisie. ''De televisieactiviteiten drukken de marges omlaag. Uiteindelijk verwacht ik dat tv er wel uit gaat. Dan zullen de marges verder omhoog kunnen'', zegt Versteeg.