MAASTRICHT - Detailhandelsconcern Macintosh, bekend van winkelketens als Dolcis, Kwantum en BelCompany, heeft last van consumenten die de hand op de knip houden en sparen in plaats van uitgeven.

De detailhandelsmarkt staat sterker onder druk dan verwacht, zo bleek uit de dinsdag bekendgemaakte resultaten van Macintosh. Hoewel het derde kwartaal naar eigen zeggen goed is begonnen, waagt de onderneming zich niet aan een verwachting voor heel 2010.

Nettowinst

In het eerste halfjaar daalde de omzet met 5,7 miljoen euro tot 530,9 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat steeg fractioneel tot 12,3 miljoen euro van 12,2 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2009.

De nettowinst kwam uit op 6,9 miljoen euro. In de eerste zes maanden van 2009 hield Macintosh 8,1 miljoen euro over, inclusief een bate van 2 miljoen euro vanwege de verkoop van BelCompany België. Alle resultaten kwamen lager uit dan de gemiddelde verwachting van analisten.

Vertrouwensverlies

De non-food detailhandel daalt al zeven kwartalen op rij. Aan het einde van 2009 waren er tekenen van herstel, aldus Macintosh, maar ''in 2010 verloor de consument opnieuw vertrouwen''. Volgens het bedrijf heeft dit te maken met de economische situatie en met het accent dat tijdens de verkiezingen werd gelegd op forse bezuinigingen.

''Vooral in de woonwinkels houdt de consument de hand op de knip'', aldus topman Frank de Moor in het persbericht. Maar ook in de Automotive & Telecom-winkels van Macintosh, onder meer Halfords en BelCompany, daalden de omzet en het resultaat door de vele aanbiedingen die werden gedaan om klanten te trekken.

Brantano

In de schoenenwinkels van Macintosh (Fashion) steeg de omzet licht en wist het bedrijf het bedrijfsresultaat fors op te krikken. De in 2008 overgenomen keten Brantano leverde een forse bijdrage aan het hogere bedrijfsresultaat. De andere ketens waaronder Scapino en Manfield realiseerden een nagenoeg gelijk bedrijfsresultaat.

''De tweede helft van het jaar is goed begonnen, maar het is nog te vroeg om te spreken van een trendbreuk'', aldus Macintosh. Het bedrijf verwacht een blijvend moeilijke ontwikkeling van de woningdecoratiemarkt. Macintosh handhaaft de verwachting dat de schoenenwinkels bij ongewijzigde marktomstandigheden een hogere procentuele brutomarge en een hoger bedrijfsresultaat moeten kunnen boeken.

Macintosh heeft 1245 winkels in onder meer Nederland, België, Frankrijk en Groot-Brittannië, achttien minder dan in de eerste helft van 2009.