AMSTERDAM – “Analisten werden aangenaam verrast door Alpha’s gloedvolle resultaten”, of “de resultaten van Alpha hebben de verwachtingen van analisten overtroffen”. Formuleringen in de financiële wereld hebben een behoorlijke invloed op het sentiment van investeerders.

De eerste formulering, die veel levendiger is dan de tweede, blijkt namelijk meer effect te hebben op beleggers, zo blijkt uit onderzoek van het Georgia Institute of Technology.

Levendige taal kan niet alleen bubbels verder opblazen, maar ook paniek op financiële markten doen toenemen, zo stellen de onderzoekers. Investeerders zijn echter alleen gevoelig voor nuances in taalgebruik als het nieuws niet direct aansluit bij hun eigen ideeën en voorkeuren.

Dit effect geldt vooral voor beleggers die hun strategie baseren op ‘short gaan’, oftewel speculeren op een koersdaling. Levendige omschrijvingen maken het voor hen moeilijker om er een pessimistisch beeld op na te houden van bedrijven waar zij aandelen of obligaties van in hun bezit hebben.

Langetermijn

Langetermijninvesteerders die aandelen in hun bezit hebben die in lijn zijn met de heersende marktteneur, laten zich daarentegen nauwelijks beïnvloeden door kleurrijk taalgebruik. Ieder deeltje positief nieuws is immers goed nieuws en daarbij is woordkeuze niet van belang.

Levendige taal wordt gedefinieerd als emotioneel interessant, concreet, prikkelend en dichtbij. Zo kunnen de resultaten van bedrijven de verwachtingen van analisten bijvoorbeeld ‘wegblazen’, in plaats van simpelweg ‘overtreffen’ en hebben journalisten soms de neiging groei als ‘explosief’ te bestempelen, en niet gewoon als ‘sterk’.

Misbruikt

Het onderzoek borduurt voort op de zorgen die er bestaan dat subjectiviteit in taal wordt ingezet en misbruikt om het gedrag van investeerders opzettelijk te beïnvloeden.

Toekomstig onderzoek moet uitwijzen of levendigheid in taalgebruik meer voorkomt tijdens extreme periodes op de financiële markten.