AMSTERDAM - Supermarktconcern Ahold heeft dankzij de goede prestaties van Oranje op het WK voetbal een goed kwartaal achter de rug.

Ook in de Verenigde Staten, waar Ahold de helft van zijn omzet vandaan haalt, deed het concern goede zaken, zo bleek uit de donderdag bekendgemaakte tweedekwartaalcijfers.

Topman John Rishton van Ahold sprak van ''uitdagende marktomstandigheden''. Zowel in de VS als in Nederland zoeken consumenten bewust naar koopjes en ruilen ze duurdere (merk)artikelen in voor goedkopere alternatieven. ''Consumenten zijn erg voorzichtig en nerveus.'' Zolang de werkloosheid hoog blijft, verwacht de topman geen verandering in het consumentengedrag.

Solide

Rishton bestempelde de behaalde resultaten als solide. ''Ahold heeft de omzet verhoogd, volumegroei gerealiseerd en het marktaandeel in zowel Nederland als in de VS vergroot.''

Zoals verwacht sprak de topman geen verwachting uit voor de rest van het jaar, maar zei ''de balans te blijven zoeken tussen omzet en marges zonder aan kwaliteit voor klanten in te boeten''.

Nederlandse consumenten, wellicht extra aangetrokken door de beesies-spaaractie bij Albert Heijn, sloegen massaal bier, fris en chips in tijdens het WK. De acties, ook bij drogisterij Etos en slijterij Gall & Gall, leidden tot een hogere totaalomzet.

VS

De Amerikaanse winkelketens presteerden boven verwachting. ''Na tegenvallende berichten van concurrenten was er veel angst dat Ahold zijn hoofd niet boven water kon houden of moeite zou hebben alles op niveau te houden, maar dat is gelukt'', aldus analist Richard Withagen van SNS Securities.

Ahold wil zijn positie in bestaande markten verbeteren, maar kijkt ook nadrukkelijk naar mogelijkheden in nieuwe markten. De onderneming is in onderhandeling over uitbreiding naar België. Volgens Rishton verloopt dat proces ''langzaam maar bedachtzaam''.

Concrete plannen zijn nog niet wereldkundig gemaakt en een deadline wil de topman ook niet noemen. Als de prijs en de overname kloppen, zal Ahold toehappen, zei de topman zonder in te willen gaan op concrete cijfers.

De omzet van Ahold steeg met 10,8 procent tot 7,126 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen steeg de omzet met 4,4 procent. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 347 miljoen euro en de nettowinst steeg met 3,1 procent tot 202 miljoen euro.