HONG KONG - De Chinese autoproducent Geely, sinds vorige maand eigenaar van het Zweedse Volvo, heeft de winst in het eerste halfjaar met 35 procent zien toenemen.

Maar de groei van de autoverkopen in China, de grootste automarkt ter wereld, zal in de tweede helft van het jaar vertragen wegens toenemende concurrentie. Dat heeft Geely woensdag bekendgemaakt.

Het concern verwacht de verkoopdoelstelling van 400.000 auto's dit jaar wel te kunnen halen. Dat zou een groei betekenen van 22 procent ten opzichte van 2009.

Over de eerste helft van het jaar verkocht Geely 196.734 auto's, een stijging van 42 procent. In de maand juli namen de autoverkopen echter met 12 procent af.

China

China nam vorig jaar de eerste plaats over van de Verenigde Staten als grootste automarkt. Maar ook in China neemt de concurrentie toe en zwakt de groei af. Sommige autoproducenten gaan al over tot prijsverlagingen om de verkopen een oppepper te geven.

Geely, die omhoog probeert te klimmen in de waardeketen met de introductie van grotere en kwalitatief betere auto's, behaalde in de eerste helft van het jaar een nettowinst van 804,85 miljoen yuan (92 miljoen euro), vergeleken met bijna 596 miljoen yuan een jaar eerder.

Volvo

Volgens Geely-oprichter Li Shufu, met bijnaam de Henry Ford van China, is zijn nieuwe bezit Volvo sinds het begin van het jaar weer winstgevend.

Vorig jaar leed het Zweedse concern nog een verlies van 653 miljoen dollar. Li denkt dat het nog wel een tijd zal duren voordat Volvo auto's gaat produceren in China.