VEVEY - Nestlé, producent van consumentengoederen, heeft een goede eerste helft van dit jaar achter de rug.

Het concern waarschuwde woensdag, net als branchegenoten Unilever en Danone eerder, voor een uitdagende tweede helft van het jaar. Nestlé handhaafde de eerder uitgesproken verwachting voor het jaar.

De omzet in de eerste zes maanden steeg van 52,27 miljard Zwitserse frank naar 55,3 miljard frank (40,11 miljard euro). De autonome omzetgroei, dus exclusief bijdragen van overnames, bedroeg 6,1 procent. Vooral de zogeheten opkomende markten in Azië en Afrika droegen bij aan de hogere omzet. Maar ook in West-Europa wist Nestlé meer producten aan de man te brengen, in tegenstelling tot rivaal Unilever.

Resultaat

Het bedrijfsresultaat kwam uit op 8,4 miljard frank (6 miljard euro). Onder de streep hield het concern, bekend van merken als Nescafé en KitKat, 5,5 miljard frank over (4 miljard euro).

Het concern verwacht dat de omzet van zijn voeding- en drankendivisie met circa 5 procent zal toenemen. Ook denkt de onderneming dat de marge van het bedrijfsresultaat tegen constante wisselkoersen zal verbeteren.