DIEMEN - Leverancier van bakkerij-ingrediënten en producent van melkzuur CSM heeft in de eerste zes maanden van dit jaar goede zaken gedaan.

Het bedrijf sprak woensdag de verwachting uit dat het bedrijfsresultaat in de tweede helft van het jaar hoger is dan een jaar ervoor.

''We zijn voorzichtig optimistisch over de tweede helft van 2010'', aldus CSM in het persbericht over de halfjaarcijfers. Het concern signaleert nog steeds een ''uitdagende economische omgeving'' en blijvende druk op het consumentenvertrouwen. De bakkerij-ingrediëntentak in Noord-Amerika en Europa, dat onder meer muffins, koekjes en cakes levert aan pompstations, merkt daar het meest van.

Grondstoffen

CSM ziet de kosten voor grondstoffen toenemen, maar gaf geen cijfers. Het concern denkt de sterk schommelde grondstofprijzen op te kunnen vangen door de hogere kosten door te berekenen aan afnemers.

Het aandeel daalde de afgelopen dagen fors, nadat de prijs van onder meer graan fors gestegen was door het tijdelijke exportverbod uit Rusland. Topman Gerard Hoetmer zei verbaasd gekeken te hebben naar de reacties van de markt. Hij refereerde eraan dat de graanprijzen in 2007-2008 veel hoger stonden en dat CSM deze kosten kon doorberekenen aan klanten.

Resultaat

CSM zei dat het bedrijfsresultaat (ebita) in de tweede helft van het jaar hoger uitkomt dan in dezelfde periode in 2009. Toen stond er bij deze post een bedrag van 89,9 miljoen euro. De verbetering van het bedrijfsresultaat zal in de tweede helft wel kleiner zijn dan in de eerste helft. Analisten noemden de verwachting voorzichtig. Hoetmer wilde echter niet nader aangeven hoeveel hoger het bedrijfsresultaat naar verwachting zal uitkomen.

De inkomsten kwamen in de eerste zes maanden uit op 1,42 miljard euro, 19 procent meer dan een jaar eerder. CSM dankt de hogere omzet aan de aankoop van het Amerikaanse Best Brands en omzetgroei bij de melkzuurdivisie Purac. Het bedrijfsresultaat (ebita) bedroeg 91,9 miljoen euro, tegen 60,7 miljoen euro in dezelfde periode in 2009. Een eenmalige post voor de overname van Best Brands is daarin meegerekend. De nettowinst kwam uit op 54,2 miljoen euro tegen 36,6 miljoen euro een jaar eerder.

Het aandeel noteerde na een uur handel 0,4 procent lager. De MidKap verloor op hetzelfde moment 0,7 procent.