FRANKFURT - BMW, 's werelds grootste producent van luxe personenauto's, heeft in de maand juli 9,1 procent meer auto's verkocht vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. Dat heeft het concern maandag bekendgemaakt.

De groei komt vooral door een aanhoudend sterke vraag uit China. ''De verkopen zijn voor de elfde maand op rij toegenomen'', zegt verkoopdirecteur Ian Robertson in een toelichting.

In totaal verkocht de Duitse autogroep vorige maand 119.982 auto's van de merken BMW, Rolls-Royce en Mini. De verkopen bij Mini daalden met 5,4 procent tot 18.241 stuks.

Sterk

Robertson herhaalde dat de totale verkopen dit jaar met ongeveer 10 procent toenemen tot 1,4 miljoen stuks. ''Voor de komende maanden verwachten wij dat de verkopen sterk blijven''.

BMW verkocht in de Verenigde Staten, een van de belangrijkste markten voor Duitse fabrikanten van luxe auto's, 10,1 procent meer auto's. In Azië schoten de verkopen met ruim 52 procent omhoog. Zelfs in Duitsland, waar de autoverkopen de laatste maanden behoorlijk in het slop zaten, wist de groep 3,6 procent meer auto's aan de man te brengen.

Ter vergelijking: Daimler, eigenaar van Mercedes, zag de verkopen op de thuismarkt vorige maand 1,8 procent afnemen.

Groei

Wereldwijd verkocht Daimler in juli 106.000 auto's, een groei van 12,9 procent. Bij rivaal Audi kwamen de verkopen vorige maand uit op 91.400 auto's. Dat betekent een stijging van 7,7 procent vergeleken met een jaar eerder.