ZURICH - Consumenten zijn weer bereid om voor een beetje luxe in de buidel te tasten. Dat valt op te maken uit de halfjaarcijfers van horlogemaker Swatch, die woensdag werden gepubliceerd.

Eerder meldde het Franse bedrijf van luxemerken LVMH al dat het de omzet van luxe juwelen en horloges had zien aantrekken.

Na maanden waarin de consument de hand op de knip hield uit angst voor het verlies van werk, ziet 's werelds grootste horlogemaker Swatch de omzet aantrekken.

Het concern, dat naast de overbekende plastic Swatch-uurwerken ook luxe horloges verkoopt onder het merk Omega, verwacht bovendien dit jaar een recordomzet en winst te kunnen behalen.

Horlogemerken

Met name Chinezen en Russen zijn geïnteresseerd in de bekende horlogemerken van het bedrijf. De Chinese markt is goed voor ongeveer 25 tot 30 procent van de totale omzet.

In de eerste maanden van het jaar steeg de omzet naar 3,03 miljard Zwitserse frank (2,2 miljard euro). De nettowinst steeg met bijna 55 procent tot 465 miljoen Zwitserse frank (338,3 miljoen euro).