HERZOGENAURACH - Het WK voetbal heeft de fabrikant van sportartikelen Adidas geen windeieren gelegd.

Het bedrijf verhoogde woensdag opnieuw zijn verwachtingen voor heel 2010, nadat de detailhandelsomzet in het eerste halfjaar met 20 procent was gestegen tot 1,1 miljard euro.

De totale omzet steeg in de eerste zes maanden van het jaar met 11 procent tot 5,6 miljard euro. In mei verhoogde de op één na grootste maker van sportartikelen al de winstverwachting. Het bedrijf rekent nu op een nettowinst in 2010 van 520 à 550 miljoen euro.

''We hadden een uitzonderlijk goed halfjaar dankzij het WK voetbal en de heropleving van het merk Reebok in Noord-Amerika'', zei topman Herbert Hainer woensdag. Adidas sponsorde tijdens het WK twaalf teams, waaronder winnaar Spanje.

Puma

Niet alle branchegenoten wisten evenveel munt te slaan uit het voetbaltoernooi. Aardsrivaal Puma, na Nike en Adidas de grootste maker van sportartikelen in de wereld, maakte afgelopen week tegenvallende cijfers bekend en moest zijn eigen verwachtingen bijstellen.

Nike maakt zijn kwartaalcijfers 23 september bekend.