AMSTERDAM - De Amerikaanse producent van consumentenproducten Procter & Gamble (P&G) heeft in het laatste kwartaal van het gebroken boekjaar 2009/2010 iets minder winst en omzet behaald dan verwacht.

Dat bleek uit de dinsdag gepubliceerde cijfers. P&G gaf onder meer meer geld uit aan marketing.

Het concern, bekend van merken als Olay, Always, Ariel, Schwiffer en Pantene, verwacht dat komend jaar de omzet met 2 tot 4 procent zal toenemen.

Een vol procentpunt daarvan zal voor rekening komen van aankopen, verwacht P&G. Ongunstige wisselkoersen zullen de omzetgroei met 3 procent gaan remmen, aldus P&G.

In het laatste kwartaal groeide de omzet met 5 procent tot 18,9 miljard dollar (14,3 miljard euro), minder dan de 19,1 miljard dollar waarop analisten hadden gerekend. De winst per aandeel bedroeg 0,71 dollar tegen een gemiddelde verwachting van 0,73 dollar.