MÜNCHEN - BMW, 's werelds grootste producent van luxeauto's, heeft in het tweede kwartaal fors meer winst geboekt, dankzij verbeterende marktomstandigheden, een aanhoudende sterke vraag vanuit China en de introductie van nieuwe modellen.

De nettowinst is in de afgelopen periode bijna verzevenvoudigd, van 121 miljoen in het tweede kwartaal van 2009, tot 834 miljoen euro.

Dat heeft BMW dinsdag bekendgemaakt. De omzet klom met 18,3 procent tot 15,4 miljard euro. De wereldwijde verkoop van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce nam in het tweede kwartaal met 12,5 procent toe tot 380.412 stuks.

Volgens BMW heeft het marktherstel, dat aan het begin van het jaar werd ingezet, in het tweede kwartaal in een sterker tempo doorgezet.

Het Duitse concern handhaaft zijn winstverwachtingen voor heel 2010. BMW verwacht dit jaar meer dan 1,4 miljoen auto's te verkopen, een toename van 10 procent. De winstmarge zal meer dan 5 procent bedragen bij de autodivisie.

Verkopen

Het concern heeft vooral hoge verwachtingen van de verkopen van de nieuwe BMW 5-serie, de SUV X3 en de Mini. Ook de motorfietsendivisie heeft het goed gedaan in het tweede kwartaal, ''ondanks ongunstige marktomstandigheden''. BMW verkocht in de periode 36.175 motoren, een toename van 21,6 procent.

Fabrikanten van luxepersonenauto's hebben het afgelopen halfjaar sterk kunnen profiteren van de aantrekkende economie.

BMW-concurrent Daimler maakte vorige week bekend dat de verkoop in het afgelopen kwartaal met 27 procent omhoog was gegaan. Dat leverde een winst voor rente en belasting van 2,1 miljard euro op.