AMSTERDAM - De toekomst voor voedingsmiddelenconcern Wessanen is nog onzeker. Hoewel het concern, bekend van merken als Zonnatura en Beckers, in het tweede kwartaal winst maakte, voorziet het druk op de winstgevendheid voor de rest van het jaar. Het aandeel stond gedurende de ochtend fors lager.

Wessanen gaat zich de komende jaren volledig richten op de Europese biologische voedingsmiddelenmarkt, maar behoudt ook de snack-activiteiten.

Deze strategie werd ingezet na het turbulente jaar 2009. In dat jaar werd de Noord-Amerikaanse distributietak Tree of Life, goed voor de helft van de totale omzet van het concern, afgestoten, kwam een fraude aan het licht bij de Amerikaanse dochter ABC en lag Wessanen in de clinch met een oud-bestuursvoorzitter Ad Veenhof.

Marketing en promotie

De in juni aangetreden topman Piet Hein Merckens zei ''de eerste tekenen te zien dat onze strategie vorm krijgt''. Hij bestempelde 2010 als het jaar van investeringen, gericht op versterking en consolidatie van de kernactiviteiten.

Doordat Wessanen onder meer meer geld zal uitgeven aan marketing en promotie, verwacht het concern dat de winstgevendheid in de tweede helft enigszins zal achterblijven.

Voor de tweede helft van dit jaar komt het bedrijfsresultaat ''rond break-evenniveau'' uit, waarbij de opbrengsten ongeveer gelijk zijn aan de kosten, zo is de verwachting.

Onaangename verrassing

Marktkenners bestempelden deze vooruitblik als een onaangename verrassing, en zwaar negatief en opmerkelijk. Analist Richard Withagen van SNS Securities schreef zelfs ''het moeilijk te vinden het potentieel van het bedrijf in de toekomst in te schatten''.

Ook het opstappen van de voorzitter van de raad van commissarissen, Durk Jager, ziet Withagen als een negatief punt. Op de beurs werd het nieuws dan ook niet goed ontvangen. Tegen het einde van de ochtend noteerde het aandeel 3,5 procent lager.

De donderdag bekendgemaakte tweedekwartaalcijfers zelf waren relatief veerkrachtig, aldus marktkenner Withagen. Wessanen behaalde een omzet van 193,7 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 9,4 miljoen euro, tegenover een verlies een jaar eerder en bovendien beter dan de gemiddelde verwachting. Onder de streep stond er een bedrag van 6,6 miljoen euro.