LONDEN - De Britse fabrikant van luxe kleding en tassen Burberry heeft een sterk kwartaal achter de rug. Het concern boekte in het tweede kwartaal een omzetstijging van 24 procent, ruim boven de verwachtingen van analisten.

Vooral een flink aantal orders van de groothandel en een gestegen vraag naar bovenkleding en accessoires deden het merk goed.

Het 154 jaar oude modehuis maakte dinsdag bekend dat de omzet in het tweede kwartaal 282 miljoen pond (337 miljoen euro) bedroeg tegen 216 miljoen pond in dezelfde periode een jaar eerder. Analisten die persbureau Reuters ondervroeg, hadden de omzet op 263 miljoen pond geschat.

Camelkleurig

Burberry is vooral bekend door zijn camelkleurige mode met een patroon van rode, zwarte en witte strepen. De fabrikant heeft de economische crisis beter doorstaan dan veel van zijn concurrenten, door in een vroeg stadium in de kosten te snijden.

In mei maakte het bedrijf bekend te willen uitbreiden, met name in de groeiende economieën, de internetverkoop en de mannenmode.