AMSTERDAM - Het naderende WK voetbal leeft niet alleen onder voetballiefhebbers, maar is ook voor veel bedrijven een kans om zich te profileren. De Franse bank BNP Paribas heeft de aandelen verzameld die het meest lijken te gaan profiteren van het toernooi.

In het Football 2010-beleggingsfonds zijn twaalf aandelen gebundeld. "Tijdens de vorige WK's was er een positief effect voor de betrokken bedrijven en de organiserende landen", zo laat de bank weten.

Het mandje aandelen bestaat uit multinationals die naar verwachting het sterkst profiteren van het evenement, zoals de sponosors en sport- en drankmerken. Als criteria hanteert BNP Paribas onder meer een sterke betrokkenheid bij het WK en een stevige liquiditeitspositie.

Sponsors

Naast de officiële partners Adidas, Coca-Cola, Continental, de Zuid-Afrikaanse telecomgroep MTN, Visa en Sony, zijn Niveaproducent Beiersdorf, voedingsmiddelenbedrijven Danone en Nestlé en brouwer Heineken toegevoegd aan de zogenoemde WK-tracker. Sportartikelenmakers Nike en Puma completeren het fonds.

De genoemde bedrijven kunnen op behoorlijk wat aandacht rekenen. De internationale voetbalbond FIFA verwacht dat het WK zo'n 28 miljard televisiekijkers zal trekken. Bovendien denkt Zuid-Afrika ongeveer 450.000 buitenlandse toeristen te kunnen verwelkomen.

Het Football 2010 beleggingsfonds noteert aan NYSE Euronext Parijs sinds 9 februari 2010, de inschrijvingsprijs bedroeg toen 100 euro. Maandag noteerde het fonds 102 euro. De vervaldatum van het fonds is 16 december 2011.