AMSTERDAM - Supermarktconcern Ahold heeft in de eerste maanden van dit jaar ''solide'' gepresteerd. De donderdag voorbeurs gepubliceerde resultaten over het eerste kwartaal lagen in lijn met de verwachting van analisten. Ahold sprak zelf van uitdagende omstandigheden.

Het concern onthield zich, zoals verwacht, van het geven van een concrete (financiële) verwachting voor de rest van het jaar. Volgens Ahold, dat in het eerste kwartaal marktaandeel won in Nederland en in de Verenigde Staten, blijven consumenten op zoek naar kwaliteit én zijn ze op zoek naar promoties.

''Ahold blijft vol vertrouwen dat wij de omzet en de marges in balans kunnen houden en kwaliteit leveren aan onze klanten'', aldus topman John Rishton in het persbericht.

Omzet

De omzet kwam uit op 8,737 miljard euro, 1 procent hoger dan een jaar eerder. Analisten hadden gemiddeld gerekend op inkomsten van 8,624 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen is de omzet met 3,4 procent gestegen.

Het bedrijfsresultaat bedroeg 409 miljoen euro tegen 396 miljoen euro een jaar eerder. Marktkenners rekenden op een operationeel resultaat van 404 miljoen euro. Onder de streep hield de grootgrutter 274 miljoen euro tegen 188 miljoen euro in de eerste maanden van 2009. In 2009 drukten hogere belastingen en een voorziening op de nettowinst. Het behaalde resultaat in het eerste kwartaal van 2010 was lager dan de gemiddelde verwachting van analisten.

De omzet bij Nederlandse Albert Heijn-winkels kwam uit op 3,1 miljard euro, 3,7 procent meer dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat steeg met 25 miljoen euro naar 214 miljoen euro.

Tsjechië

In de supermarkten in Tsjechië en Slowakije daalde de omzet licht naar 490 miljoen euro. Hier voert Ahold een reorganisatie door waarbij slecht renderende winkels worden gesloten en anderen vernieuwd. Ahold behaalde hier een vlak operationeel resultaat tegen een operationeel verlies van 14 miljoen euro een jaar eerder.

De Amerikaanse supermarkten waren goed voor inkomsten van 7,1 miljard dollar (5,8 miljard euro), 4,2 procent meer dan een jaar eerder dankzij onder meer de aankoop van Ukrop's-winkels.

Het bedrijfsresultaat kwam 18 miljoen dollar lager uit op 295 miljoen dollar (240 miljoen euro). Hogere operationele kosten voor onder meer de acquisitie en prijsinvesteringen drukten het resultaat.