HANGZHOU - De aswolk afkomstig van de vulkaan uit IJsland heeft luchtvaartmaatschappij KLM inmiddels al bijna 70 miljoen euro gekost. Dat zei KLM-topman Peter Hartman zondag. ,,De financiële crisis is een veelkoppig monster, de aswolk is een hardnekkig kwaad.''

De rekening voor KLM is opgelopen tot 68 miljoen euro. ''Dat is inclusief de kosten van bijvoorbeeld de testvluchten en het gemis aan inkomsten'', zegt Hartman. Voor een belangrijk deel zitten er ook kosten in voor de opvang van gestrande reizigers. Die rekening zal nog verder oplopen.

''We hebben passagiers voor een nacht opgevangen.'' Volgens Hartman houdt het daar wel mee op. ''Ook al denken sommigen dat de regels anders voorschrijven.'' Volgens hem is geen regel ontworpen op deze aswolk. ''Bovendien zijn het de Brusselse autoriteiten die regels maken en zijn het diezelfde autoriteiten die het luchtruim dagenlang dicht houden'', aldus Hartman. ''Dat is pure overmacht.''

De president-directeur van KLM blijft erbij dat ''wij niet kunnen opdraaien voor alle kosten''. Hij zegt dat passagiers zich moeten wenden tot de organisatie waar zij hun reis hebben geboekt. ''Als dat bij KLM was, dus bij KLM.''

Plan

De Europese transportministers hebben toegezegd voor 24 juni met een plan te komen wat er gedaan kan worden voor de luchtvaartmaatschappijen die hard getroffen zijn door de sluiting van het Europese luchtruim. Dat heeft naar de zin van Hartman veel te lang geduurd.

Hij kijkt dan ook reikhalzend uit naar het plan. ''Een regeling die voor iedereen gelijk zal zijn'', zegt hij met stelligheid. Sowieso gaat Hartman ervan uit dat de luchtvaartmaatschappijen een beroep kunnen doen op het Europese potje voor natuurrampen. ''Daar is dat potje voor.''

Markt

Volgens Hartman hebben luchtvaartmaatschappijen te maken met ongelijke speelvelden, bijvoorbeeld in Europa, de Golfstaten en de VS. ''Bovendien hebben we te maken met veiligheid, handhaving, natuurrampen en in toenemende mate overdreven consumentenbescherming, die niet meer in verhouding staat tot de geleverde diensten.''

De verhoudingen groeien volgens Hartman scheef. ''We moeten van leveranciers zoals de staat, de verkeersleiding of de luchthaven aan bepaalde regels voldoen. Maar de kosten kunnen we niet op hun verhalen.'' Volgens Hartman is er sprake van een ''volkomen onevenwichtige situatie.'' ''Toch is het nog steeds leuk. Alhoewel het ook wel eens wat minder spannend zou mogen zijn.''