HERZOGENAURACH - Net als zijn rivaal Adidas is de Duitse sportartikelenfabrikant Puma het eerste kwartaal van het WK-voetbaljaar 2010 met een forse winststijging begonnen.

In de eerste drie maanden van 2010 boekte Puma een nettowinst van 83,1 miljoen euro, zo maakte het bedrijf uit het Zuid-Duitse Herzogenaurach woensdag bekend. Dat is beduidend hoger dan in het eerste kwartaal van 2009, toen de nettowinst 5,6 miljoen euro bedroeg.

De omzet kwam het afgelopen kwartaal daarentegen 2,7 procent lager uit, op 683,1 miljoen euro. Het bedrijf leed vooral op de Europese en Aziatische markt zware verliezen. In Amerika deed Puma juist betere zaken. Vorig jaar moest Puma wegens een reorganisatie flink in de buidel tasten, wat zijn weerslag had op het winstcijfer.

WK

Puma, na Nike en Adidas 's werelds grootste fabrikant van sportartikelen, heeft door het goede eerste kwartaal iets betere verwachtingen van het WK-jaar 2010. Als het economische tij meezit, verwacht Pumatopman Jochen Zeitz een bescheiden groei van de omzet.

De winst zal naar zijn verwachting meer dan bescheiden toenemen. Tot nu toe hield Zeitz vast aan een omzetgroei op het niveau van een jaar geleden.

Adidas maakte eerder bekend in het eerste kwartaal goed te profiteren van extra WK-bestellingen. De omzet steeg met vier procent naar een kleine 2,7 miljard euro. De nettowinst van Adidas kwam uit op 168 miljoen euro, tegen 5 miljoen in het crisisjaar 2009.