MAASTRICHT - Retailbedrijf Macintosh heeft de eerste maanden van het jaar nog geen substantieel herstel van de omzet gezien en verwacht ook niet dat dit zal komen.

Dat zei het bedrijf, bekend van winkelketens Halfords, Kwantum en Dolcis, donderdag bij de publicatie van zijn resultaten over 2009. Consumenten houden de hand op de knip als gevolg van de economische neergang.

In 2009 daalde de omzet met 2,7 procent tot 1,12 miljard euro. De inkomsten lagen iets lager dan de verwachting van analisten. De nettowinst bleef ongeveer constant op 31,4 miljoen euro, gelijk aan de gemiddelde verwachting van analisten.

Dividend

''Doordat de nettowinst gelijk was aan 2008 kunnen we in een van de moeilijkste jaren voor de non-food retail opnieuw een dividend van 0,55 euro per aandeel uitkeren'', aldus topman Frank De Moor. De uitkering ligt hoger dan de 49 eurocent die marktkenners verwachtten.

De Moor heeft er vertrouwen in dat zijn winkelketens dit jaar hun marktposities zullen gaan versterken. De topman vindt het echter te vroeg om een uitspraak te doen over de omzet- en resultaatontwikkeling.

Halfords

Macintosh wist vorig jaar een stijging van de omzet en het bedrijfsresultaat te behalen met winkelformules als Halfords en Belcompany (Automotive & Telecom), terwijl deze fors daalden bij onder meer winkelketen Kwantum (Living). Het bedrijfsresultaat bleek nagenoeg gelijk bij de Fashion-divisie met ketens als Dolcis en Scapino.

Voor 2010 verwacht Macintosh dat voor de winkels in Living beperkt omzetherstel mogelijk is. De schoenenwinkels (Fashion) zullen zich in 2010 met name richten op omzetverhoging.

''Als de marktomstandigheden niet achteruit gaan verwachten we een hoger bedrijfsresultaat'', aldus het bedrijf. Voor het goed presterende Automotive & Telecom wordt het een ''uitdaging'' om de resultaten te evenaren, aldus Macintoch.