AMSTERDAM - Zweden staat op een slimme manier garant voor de miljoenenlening die de oprichting van Saab Spyker mogelijk maakte: het land bedong de onderhoudsdivisie als onderpand.

Een lening van 400 miljoen euro geef je niet zomaar weg. De Zweedse belastingbetaler mag dan misschien erg blij zijn met de redding van ‘s lands trotse automobielmaker, minder blij zijn de burgers met een een zeer riskante lening van 400 miljoen euro. Dat is toch 0,2 procent van het Zweedse nationaal product.

Zweden bedong in de onderhandelingen dat de zeer lucratieve ‘spare parts’ divisie Saab als onderpand zou dienen voor de lening van de Europese investeringsbank (EIB), zo blijkt uit onderzoek van NUzakelijk.nl en 925.

Saab parts AB

Op 1 januari van dit jaar werd daarom Saab parts AB ingeschreven in het Zweedse handelsregister. Vanzelfsprekend heeft deze Zweeds bv nog geen cijfers vrij gegeven, maar een woordvoerder van Saab laat wel weten dat deze divisie’ een substantieel deel van het nieuwe Saab vormt’.

Volgens een Nederlandse ingewijde rond de overname is deze divisie 'verreweg het meest rendabele van heel Saab.'

Substantieel

Het is moeilijk om uit de summiere cijfers op te maken hoe groot substantieel precies is. Op de balans van Saab uit 2007 prijkt een totaal bedrag van ruim 4 miljard euro aan voorraden en ‘current assets’. Dat geeft een redelijke indicatie van grootte van de nieuwe ‘spare parts’ divisie. De Zweedse overheid gaat er in ieder geval vanuit dat de divisie meer dan 400 miljoen euro waard is.

Saab zelf laat weten dat er bergen aan onderpand beschikbaar was, maar wat er precies als onderpand dient maakt volgens de woordvoerder niet zoveel uit. De woordvoerder vergeet waarschijnlijk dat je onderpand natuurlijk maar een keer kan uitgeven, tenzij je Louis Reijtenbagh heet natuurlijk.

Fokker

Mocht Saab alsnog failliet gaan en niet in staat zijn om de lening aan de EIB terug te betalen, dan krijgt de Zweedse overheid dus Saab parts AB in handen. Zeg niet dat dat een slechte deal is.

Er zijn nog altijd miljoenen Saab rijders in de wereld die nog jaren van hun ijzeren ros gebruik zullen maken. Toen vliegtuigmaatschappij Fokker kopje onderging, bleven er verschillende divisies, zoals Stork, over die de Fokkervloot van onderdelen bleven voorzien.