AMSTERDAM - Supermarktconcern Ahold heeft een licht beter laatste kwartaal van 2009 achter de rug dan verwacht. Promoties en acties drukten de resultaten. Ahold presenteerde donderdag niet alleen de resultaten over het vierde kwartaal maar kondigde ook een aandeleninkoopprogramma aan.

Het supermarktconcern gaat voor 500 miljoen euro eigen aandelen inkopen. Daarmee verraste het concern de financiële markten. Bovendien krijgen aandeelhouders een hoger dividend uitgekeerd dan verwacht.

"Meer cadeautjes voor aandeelhouders", aldus analist Richard Withagen van SNS Securities. "Ahold komt hiermee tegemoet aan de kritiek dat het bedrijf iets moet doen met de riante kaspositie", aldus een analist van Theodoor Gilissen.

Het aandeel floreerde gedurende de ochtendhandel op het Damrak. Ahold steeg 4,6 procent tot 9,61 euro.

Verhoging

Ahold wil de inkoop van eigen aandelen binnen een jaar hebben afgerond. "Het zou ons niets verbazen als dit programma in de loop van 2010 verhoogd wordt, zeker als acquisities uitblijven", aldus de marktkenner van Theodoor Gilissen. De analist denkt aan een verhoging naar 750 miljoen tot 1 miljard euro.

Ondanks de extra's voor de aandeelhouders blijft Ahold zich richten op groei door middel van verbetering van de bestaande winkels, maar ook via overnames.

Waarde

"We willen verstandige aankopen doen die bijdragen aan het vermeerderen van de aandeelhouderswaarde en dat heeft niets te maken met grootte", aldus topman John Rishton in een toelichting. Ahold houdt zowel in de Verenigde Staten als in Europa de ogen open voor mogelijke acquisities.

Aandeelhouders kunnen een dividend tegemoet zien van 23 eurocent per aandeel, 28 procent meer dan in 2008. "Dit reflecteert de positie waarin Ahold nu verkeert, laat de kracht van ons bedrijf zien en het vertrouwen dat wij hebben", aldus de topman.

Resultaat

Ahold zag in het vierde kwartaal het bedrijfsresultaat uitkomen op 341 miljoen euro tegen 369 miljoen euro een jaar eerder. Het behaalde resultaat lag licht hoger dan de gemiddelde verwachting. De nettowinst daalde met 8,2 procent tot 267 miljoen euro, maar kwam hoger uit dan waar analisten gemiddeld op hadden gerekend.

"Wij hebben een solide prestatie geleverd onder moeilijke omstandigheden", aldus Rishton. Consumenten gingen in 2009 bewust op zoek naar koopjes, bleken gevoeliger voor aanbiedingen en verruilden duurdere producten voor goedkopere alternatieven.

Het herstel van het consumentenvertrouwen is nog fragiel, aldus de topman, die stelde dat het economisch klimaat in 2010 nog "de nodige uitdagingen blijft bieden".