HERZOGENAURACH - De Duitse sportartikelenfabrikant Adidas rekent dit jaar op het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika.

Ook moet de heropleving van het merk Reebok zorgen voor een terugkeer naar groei, na het zwakke jaar 2009. Het concern, na Nike de grootste sportartikelenfabrikant ter wereld, voorziet een groei van de nettowinst in 2010 van tussen de 400 en 450 miljoen euro. Dat heeft het bedrijf woensdag bekendgemaakt.

Vorig jaar kelderde de nettowinst met 62 procent tot 245 miljoen euro. In het vierde kwartaal zakte de winst met 64 procent tot 19 miljoen euro, ver beneden de verwachtingen van analisten.

Kleding

De resultaten stonden vorig jaar vooral onder druk doordat consumenten de aankopen van sportkleding en -artikelen uitstelden wegens de economische neergang. Daardoor investeerden winkels minder in nieuwe voorraden.

De omzet daalde in 2009 met 3,9 procent tot 10,4 miljard euro. Adidas verwacht voor dit jaar een omzetgroei tot 5 procent.