GENEVE - Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, voorziet in 2010 weer groei. ''2010 is een jaar van tegenwind, maar ik verwacht voor ons een bescheiden groei'', aldus topman Martin Winterkorn aan de zijlijn van de Autosalon van Genève.

De samenwerking met Suzuki, die aan de vooravond van de Autosalon werd bekrachtigd, moet leiden tot een sterkere positie van beide concerns wereldwijd. Winterkorn streeft er naar met VW Group in 2018 de grootste autoproducent ter wereld te zijn.

VW zet nadrukkelijk in op elektrische en hybride aandrijving. Winterkorn wil dat in 2018 3 procent van alle verkochte modellen van de groep zijn voorzien van een elektromotor.

In 2012 komt de elektrische Audi Ekon. Op de Autosalon is een prototype onthuld van een elektrische Seat, de Ginebra 1Be. Volgend jaar verschijnen de elektrische Volkswagens E Golf en E Jetta.

Pijler

''Elektromobiliteit wordt naast verbrandingsmotoren de tweede pijler waarop we in de toekomst voortbouwen. Wij willen de eerste zijn die een elektroauto voor iedereen bouwt'', aldus Winterkorn.

Zelfs bij sportwagenfabrikant Porsche zit een elektrisch aangedreven model in de pijplijn: de 918 Spyder, die als prototype op de autoshow van Genève prijkt. Hij kan 25 kilometer lang elektrisch rijden dankzij drie elektromotoren. Maar hij heeft ook een V8-benzinemotor voor pure sportprestaties.

Ook andere merken binnen het VW-concern komen met een groene variant. Zo komt er een Bentley Continental Cabrio met een 630 pk sterke twaalfcilinder die op bio-ethanol kan rijden. Dat geldt ook voor de zestiencilinder krachtbron van de primeur Bugatti 16C Galibier.