Schlumberger koopt concurrent voor 11 miljard dollar

HOUSTON - De Amerikaanse toeleverancier aan de olie- en gasindustrie Schlumberger neemt voor 11,3 miljard dollar (8,3 miljard euro) zijn branchegenoot Smith International over.

De partijen bevestigden daarmee een bericht in de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal, die vrijdag al meldde dat ze overnamegesprekken voerden.

De overname wordt volledig afgehandeld in aandelen. De aandeelhouders van Smith krijgen een premie van 37,5 procent op de slotkoers van het aandeel afgelopen donderdag. Na afronding bezitten ze 12,8 procent van het gecombineerde bedrijf. De acquisitie moet nog wel worden goedgekeurd door de aandeelhouders en de autoriteiten.

Concurrentie

De gecombineerde omzet van Schlumberger en Smith bedraagt bijna 31 miljard dollar. Dat is ruim dubbel zoveel als de omzet van de belangrijkste concurrent Halliburton. Smith is gespecialiseerd in boorkoppen voor diepgelegen en moeilijk bereikbare bodemafzettingen. Smith en Schlumberger werken al samen in het samenwerkingsverband M-I Swaco op het gebied van vloeistoffen voor olie- en gasboringen.

Schlumberger verwacht dat de overname leidt tot kostenbesparingen van 160 miljoen dollar in 2011 en 320 miljoen dollar in 2012. De transactie wordt naar verwachting in de tweede helft van dit jaar afgerond. Het fusiebedrijf telt circa 100.000 werknemers.

Overnames

Het is de tweede miljardenovername in de olie- en gasdienstverlening in zes maanden. Eind augustus vorig jaar maakte de Amerikaanse olie- en gastoeleverancier Baker Hughes bekend voor 5,5 miljard dollar de kleinere rivaal BJ Services over te nemen. Die acquisitie wordt waarschijnlijk dit kwartaal afgerond.

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

NUwerk

Tip de redactie