NEW YORK - De Amerikaanse mediatycoon Rupert Murdoch ziet de toekomst van de media zonnig in.

In een toelichting op de jaarresultaten liet de topman van het Amerikaanse News Corp zich zeer positief uit over de kansen die mediabedrijven hebben om in het digitale tijdperk geld te verdienen.

Volgens Murdoch zijn bezoekers van nieuwswebsites best bereid te betalen voor inhoud en zal News Corp daarvan profiteren. ''Inhoud is niet alleen de koning van alle dingen die elektronisch zijn, het is de keizer.''

Murdoch heeft een groot aantal bekende mediabedrijven onder zijn hoede. Onder meer de Amerikaanse kranten The Wall Street Journal en de New York Post zijn onderdeel van News Corp. Hetzelfde geldt voor de succesvolle nieuwszender Fox.

Betaalsysteem

The Wall Street Journal vraagt internetlezers geld voor een deel van de artikelen op zijn website. Murdoch wil ook op de sites van de andere kranten van het concern een betaalsysteem invoeren. The New York Times maakte onlangs dergelijke plannen bekend.

Gesteund door het herstel in de advertentiemarkt verbeterden de resultaten van de krantenafdeling van het mediabedrijf. De bedrijfswinst steeg met 30 procent, mede door hogere advertentie-inkomsten bij The Wall Street Journal.

Avatar

De grote melkkoe voor het mediabedrijf is echter de film 'Avatar'. Het sciencefictionepos van regisseur James Cameron brak onlangs door de grens van 2 miljard dollar aan kaartverkopen.

Daarmee is het wat de inkomsten betreft de succesvolste bioscoopfilm ooit.