NEW YORK - Het Amerikaanse Time Warner, moederconcern van filmstudio Warner Brothers, nieuwszender CNN en Time Magazine, heeft in het vierde kwartaal van 2009 winst geboekt.

Time Warner profiteerde onder meer van de bioscoophit 'Sherlock Holmes' en sterke dvd-verkopen van 'Harry Potter and the Half-Blood Prince'. Dat maakte 's werelds grootste mediaconcern woensdag bekend.

De nettowinst kwam uit op 627 miljoen dollar tegen een verlies van 16 miljard dollar een jaar eerder. Het miljardenverlies in het laatste kwartaal van 2008 hing samen met immense afschrijvingen op de internetdochter AOL en de kabelmaatschappij Time Warner Cable.

Omzet

Time Warner heeft deze onderdelen inmiddels afgestoten om zich volledig te richten op de media-activiteiten. De omzet steeg in het afgelopen kwartaal met 2 procent tot 7,3 miljard dollar.

Over heel 2009 bedroeg de nettowinst van Time Warner 2,5 miljard dollar. Dat was onder meer te danken aan sterke prestaties bij de Amerikaanse betaalzender HBO dankzij succesvolle series als 'Hung' en 'Entourage'.

De omzet over 2009 daalde echter met 3 procent tot 25,8 miljard dollar. Dat had onder meer te maken met lagere advertentie-inkomsten bij de tijdschriftendivisie.