CINCINNATI - De Amerikaanse producent van consumentengoederen Procter & Gamble (P&G) heeft het in het afgelopen kwartaal beter gedaan dan marktkenners verwachtten. Dankzij prijsverlagingen en verhoogde advertentie-inspanningen wist het concern meer goederen aan de man te brengen.

P&G verhoogde dan ook de omzetverwachting voor het lopende boekjaar.

P&G boekte in het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar 2009/2010 een winst van 4,7 miljard dollar (3,35 miljard euro) ofwel 1,49 dollar per aandeel. Een jaar eerder bedroeg de winst 5 miljard dollar. Analisten rekenden in doorsnee op een winst per aandeel van 1,42 dollar.

Winstverwachting

De producent van onder meer Pampers, Gillette en Duracell handhaafde de winstverwachting voor het gehele boekjaar dat in juni afloopt. De winst zal liggen tussen 4,02 en 4,12 dollar per aandeel.

De omzet van de branchegenoot van het Brits-Nederlandse Unilever steeg met 6,4 procent tot 21 miljard dollar. Exclusief valuta-effecten, overnames en desinvesteringen ofwel autonoom nam de omzet met 5 procent toe. P&G verwacht voor het gehele boekjaar een autonome omzetgroei van 3 tot 5 procent, waar eerder werd uitgegaan van 2 tot 4 procent groei.