ZEEWOLDE - Sportautofabrikant Spyker Cars heeft zondag een nieuw overnamebod gedaan op de Zweedse autoproducent Saab. Vrijdag liep een eerder bod van Spyker op Saab stuk op het boekenonderzoek, waarna moederconcern General Motors (GM) besloot Saab te sluiten.

In een verklaring liet Spyker-topman Victor Muller weten ''alle obstakels weg te willen nemen die in de weg staan van een snelle transactie''. ''We hebben elke inspanning gedaan om de zaken op te lossen die afronding van deze zaak verhinderen en vragen GM en andere partijen dit bod serieus te overwegen'', aldus Muller.

Russen
Volgens de Zweedse kwaliteitskrant Svenska Dagbladet (SvD) maandagochtend doen de Russische aandeelhouders Vladimir en Alexander Antonov doen niet mee in het nieuwe bod van Spyker. Daardoor zou het belangrijkste obstakel voor een overname van het Zweedse automerk zijn weggenomen.

Volgens de krant zou General Motors (GM) Europe vrijdag klaar hebben gestaan om de deal met Spyker te tekenen, toen het hoofdkantoor van het Amerikaanse automerk aan de noodrem trok. GM, eigenaar van Saab, zou niet willen dat nieuwe technologie naar Rusland zou wegvloeien.

Vladimir en Alexander Antonov zijn voor ongeveer 30 procent eigenaar van Spyker. Het nieuwe bod dat Spyker Cars zondag heeft op tafel heeft gelegd, wordt alleen gesteund door de Mubadala Development. Dat bedrijf is eigendom van het emiraat Abu Dhabi en heeft bijna een kwart van de aandelen van Spyker.

Deadline
Muller wil de overname afronden voordat de deadline van GM voor een oplossing voor Saab afloopt op 31 december. Het bod van Spyker is geldig tot en met maandag.

Het is niet bekend hoeveel Spyker wil betalen voor Saab. Muller wilde geen commentaar geven op het nieuwe bod.

Meerwaarde
Volgens Muller zou een overname van Saab veel waarde creëren voor beide partijen. Door een overname krijgt Spyker onder meer een wereldwijd distributienetwerk van elfhonderd dealers, hoogwaardige productiefaciliteiten en hoogopgeleid personeel in handen. Saab krijgt onder meer 'volledige financiële steun om als wereldwijd merk te concurreren', aldus Spyker.

Bij Saab Automobiles werken 3400 mensen, waarvan de meesten in de autofabrieken in het Zweedse Trollhättan, vlakbij Gotenburg. De Zweedse overheid schat dat (toeleveranciers meegerekend) er in het land ten minste achtduizend banen verdwijnen als Saab volledig wordt ontmanteld.

Koenigsegg
GM was eerder van plan Saab te verkopen aan de Zweedse fabrikant van exclusieve sportauto's Koenigsegg. Die trok zich echter eind november terug uit de onderhandelingen. Daardoor bleef Spyker als enige kandidaat over om Saab over te nemen. Het Chinese Beijing Automotive Industry (BAIC) zei vorige week de technologie van de oude Saab-modellen 9-3 en 9-5 over te nemen.

GM kocht in 1990 een belang van 50 procent in Saab en in 2000 werd het bedrijf volledig overgenomen. Sinds 2001 heeft Saab echter geen winst meer geboekt. Begin dit jaar besloot GM om Saab te verkopen en zich op de vier automerken Chevrolet, Cadillac, GMC en Buick te richten.

Saab werd in 1937 als vliegtuigfabrikant opgericht. Het bedrijf bouwt sinds 1947 auto's.