AMSTERDAM - Heineken heeft vastere voet aan de grond gekregen in India, een van 's werelds snelstgroeiende biermarkten.

De brouwer is met de Indiase marktleider United Breweries Limited (UBL) een nieuw partnerschap aangegaan. Daarnaast neemt Heineken de Indiase tak over van Asia Pacific Breweries (APB).

Dat heeft Heineken maandag bekendgemaakt. ''We zijn bijzonder trots op deze alliantie met UBL, de sterke marktleider. Dit geeft ons een unieke positie op de Indiase markt'', aldus Heineken-topman Jean-François van Boxmeer.

Onderbrengen
Heineken wil APB India in 2010 onderbrengen bij UBL. De samenwerking met UBL voorziet onder meer in afspraken over de distributie van Heinekenbier in India.

India is een enorme groeimarkt voor Heineken, maar het importeren van bier in het land is lastig. Door lokaal bier te brouwen kan Heineken meer bier op de markt brengen. De aankoop van APB India kost Heineken 25 miljoen euro.

Integratie
Heineken kondigde verder de integratie aan van zijn Indonesische en Nieuw-Caledonische activiteiten in APB, waarin de Nederlandse brouwer een belang heeft van 42 procent.

APB is brouwer van de biermerken Tiger Beer en Heineken. Met de integratie wil Heineken de winstgevendheid verhogen van de activiteiten in Zuidoost-Azië en de Pacifische eilanden.

Voor belastingen wordt in 2010 een eenmalige boekwinst van 145 miljoen euro gerealiseerd. De nettoschuld vermindert met 175 miljoen euro. De transacties compenseren elkaar, waardoor de nettowinst (beia) niet of nauwelijks wordt beïnvloed, aldus Heineken.