AMSTERDAM - De dienstverlener aan de olie- en gasindustrie Dockwise kan zich na een geslaagde beursgang in Amsterdam weer gaan richten op het veroveren van de wereldzeeën.

De belangrijkste activiteit van het bedrijf is het vervoer van boorplatforms en andere offshoreapparatuur van werven in Azië naar diverse bestemmingen. Bestuursvoorzitter André Goedée hoopt in Amsterdam meer beleggers in zijn bedrijf te interesseren dan in Oslo, waar het aandeel slechts mondjesmaat verhandeld wordt.

Goedée werd donderdag in ieder geval op zijn wenken bediend. Het aandeel opende ruim 4 procent hoger en koerste aan het begin van de middag op 22,12 euro, een winst van 5,4 procent. Dockwise bracht 20,6 miljoen aandelen in omloop op het Damrak.

Opdrachten
Het bedrijf mikt voor groei op grote opdrachten van energieconcerns, die moeten blijven investeren in de zoektocht naar olie en gas.

Dockwise, dat Shell en BP tot zijn klanten rekent, is onder meer in de race voor werkzaamheden rond het Gorgon-gasproject voor de Australische westkust. Het project heeft al een aardig Nederlands tintje. Shell heeft er een belang in van 25 procent en baggeraar Boskalis legt er voor 500 miljoen euro onder meer een haven aan.

Omzet
Goedée denkt de omzet van het bedrijf in de komende vijf jaar te kunnen verdubbelen tot 1 miljard dollar. De nettowinst, vorig jaar 47 miljoen dollar, zal in een vergelijkbaar tempo oplopen. De winst zal niet helemaal een-op-een meestijgen, denkt de topman. Dat komt door het verschil in winstmarges bij de diverse activiteiten.

De topman zei donderdag opgelucht te zijn dat een tumultueus financieel jaar nu achter de rug is en dat hij zich weer kan richten op het reilen en zeilen van het bedrijf.

3i
Het tumult werd veroorzaakt door het uitstappen van grootaandeelhouder 3i. Deze Britse investeerder lag niet lekker bij beleggers vanwege de kortetermijnvisie die durfkapitalisten wordt toegedicht. 3i verkocht zijn belang van 26 procent aan HAL (17 procent), de Amerikaanse investeerder Sankaty Advisors en het Project Holland Fund van Delta Lloyd en Rabobank.

Recent pakte Dockwise ook een andere zorg van beleggers aan, de schuldenlast. Die werd mede dankzij een aandelenuitgifte verlaagd van 928 miljoen dollar aan het eind van het derde kwartaal naar 650 miljoen dollar. Het bedrijf hoeft tot aan 2015 geen grote aflossingen te doen.

Dockwise
Dockwise ontstond in 1993 door de samenvoeging van Wijsmuller Transport en Dock Express Shipping. Het bedrijf uit Breda is de onbetwiste marktleider in zwaar transport op zee met een marktaandeel van 40 tot 50 procent.

Het bedrijf heeft een vloot van twintig schepen. De nummer twee, het Noorse OHT, heeft er slechts vier.