AMSTERDAM - De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft het bedrijfsresultaat in het derde kwartaal met 1,8 miljoen euro verbeterd ten opzichte van dezelfde periode in 2008.

Dat maakte de uitgever van onder meer dagblad De Telegraaf vrijdag bekend.

Het resultaat bedroeg in het derde kwartaal 380.000 euro. De opbrengsten daalden daarentegen met 8,4 procent op jaarbasis naar 145,8 miljoen euro.

Dit kwam voornamelijk door een daling van 16 procent in de advertentie-inkomsten. Deze daling was in het afgelopen kwartaal wel minder dan in de twee daaraan voorafgaande kwartalen.

Vierde kwartaal
Het valt volgens het bedrijf nog te bezien of en in welke mate de verminderde afname in advertentie-inkomsten zich voordoet in het vierde kwartaal, het belangrijkste kwartaal op dit gebied.

TMG bespaarde het afgelopen kwartaal 9,5 miljoen aan personeelskosten, vooral door het schrappen van banen.

Betrouwbaar
De eerder verkondigde boodschap dat het onder de huidige omstandigheden niet mogelijk is om een betrouwbare voorspelling te doen van het resultaat in 2009, blijft van kracht.

Wel geeft TMG aan dat de besparingsmaatregelen zullen resulteren in een kostenverlaging van minimaal 31 miljoen euro.

De baten van het schrappen van de zondagskrant zullen volgens het concern vanaf 2010 in de resultaten te zien zijn.

Volgend kwartaal hoopt het bedrijf meer financiële details hierover bekend te maken. ''Het is nu nog niet zeker hoe lezers en adverteerders hierop reageren'', zei een woordvoerder.