AMSTERDAM - Internetbank BinckBank heeft een goed kwartaal achter de rug. De bank zag het aantal rekeninghouders fors toenemen en wist de winst flink op te schroeven. Dat bleek vrijdag uit de publicatie van de derdekwartaalcijfers.

De nettowinst, niet gecorrigeerd voor onder meer afschrijvingen, kwam uit op 13,7 miljoen euro. In het derde kwartaal van 2008 ging het nog om een nettowinst van 7,4 miljoen euro.

Analisten hadden in doorsnee een nettowinst van 11,2 miljoen euro voorspeld. BinckBank overtrof de voorgaande twee kwartalen ook al de verwachtingen van analisten.

Klantgerichtheid
"Het afgelopen kwartaal was het sterkste kwartaal ooit voor BinckBank'', aldus topman Koen Beentjes in een toelichting. Hij stelt dat het succes te danken is aan onder meer de klantgerichtheid en scherpe tarieven van BinckBank. ''Dit kwartaal heeft dat samen met de recente stijgingen van de aandelenbeurzen zelfs tot een recordwinst geleid.''

De gecorrigeerde nettowinst kwam in het derde kwartaal uit op 21,5 miljoen euro, wat neerkomt op 0,29 euro per aandeel. Een jaar eerder bedroeg de nettowinst 14,7 miljoen euro. In het tweede kwartaal was de gecorrigeerde nettowinst nog 16,9 miljoen euro.

De netto rentebaten bedroegen in het derde kwartaal 11,2 miljoen euro, tegen 9,8 miljoen euro een jaar eerder. De netto provisiebaten kwamen uit op 35,5 miljoen euro, 52 procent meer dan de 23,4 miljoen euro in het derde kwartaal in 2008.

Vermogen
In Nederland kreeg de bank er 11.474 nieuwe rekeninghouders bij. Het geadministreerd vermogen steeg tot meer dan 10 miljard euro, aldus BinckBank.

De bank heeft geen plannen om zijn aandeleninkoopprogramma te verhogen of speciaal dividend uit te keren. De focus van BinckBank ligt vooral op het versterken van kapitaal, aldus Beentjes.

Kapitaalmarkt
De bank zal daarbij niet naar andere manieren kijken om het kapitaal te versterken naast de inkomsten van het bedrijf. Waarschijnlijk zal er een beroep worden gedaan op de kapitaalmarkt als de bank extra geld nodig zou hebben voor een eventuele overname.

De internetbank verwacht volgend jaar nieuwe producten te lanceren in Nederland, België en Frankrijk. BinckBank verwacht dat het aantal klanten in Frankrijk gaat toenemen door een nieuwe marketingcampagne op televisie.