AMSTERDAM - Het Content-uitzendbureau gaat uit het straatbeeld verdwijnen, net als verschillende andere merken van uitzender USG People.

Het uitzendconcern gaf woensdag bij de presentatie van de kwartaalcijfers aan terug te willen naar ongeveer tien merken van de ruim veertig die er nu zijn.

Het uitzendconcern had eerder dit jaar al aangegeven het aantal merken te willen terugschroeven, maar liet details toen nog achterwege. Door de samenvoeging, die ongeveer twee jaar in beslag zal nemen, sneuvelen merken als Content, Starjob en AdRem.

Unique
Content gaat op in Unique, Starjob wordt aan Secretary Plus toegevoegd en AdRem wordt ASA Student. Welke merken na twee jaar verder nog overeind staan, hield financieel directeur en tijdelijk bestuursvoorzitter Rob Zandbergen woensdag voor zich.

USG People nam in de afgelopen jaren verschillende uitzenders over, waaronder het Belgische Solvus en het Duitse Allgeier. Door de overnames erfde USG People ook een grote schare aan merken.

Duidelijker
USG People wil de merken samenvoegen om de marktposities die het heeft te behouden. ''Door minder merken creëer je een duidelijkere positie in de markt'', aldus Zandbergen. Bovendien scheelt het de uitzender in de portemonnee. Met de operatie bespaart USG People op jaarbasis 12 miljoen euro.

De topman hoopt het samenvoegen van merken sneller dan in twee jaar te kunnen doen, maar wil het niet overhaasten. ''Het ligt aan de omstandigheden. Het samenvoegen van sommige merken is logisch en kan daardoor snel uitgevoerd worden, maar bij anderen duurt het wat langer.''

Internationaal
Bij het schrappen van merken let USG People vooral op de internationale positie van het merk. Zo is Unique bekend in verschillende landen, terwijl Content met name in Nederland eens sterke positie heeft.

Voor de operatie trekt USG People 14 miljoen euro uit. Daarvan wordt 6 miljoen in het vierde kwartaal afgeschreven. De overige 8 miljoen wordt uitgesmeerd over acht jaar.