BRUSSEL - Het Belgische detailhandelsconcern Delhaize Group wil de meerderheid van het Amerikaanse detailhandelsconcern BI-LO, dat momenteel in surseance van betaling verkeert, overnemen voor 425 miljoen dollar (286 miljoen euro) in contanten.

Delhaize maakt maandag bekend dat het hiervoor een niet-bindende intentieverklaring heeft getekend. De overnameprijs is inclusief de voorraden.

BI-LO baat momenteel 214 winkels uit in de staten North Carolina, South Carolina, Tennessee en Georgia, en heeft ongeveer 15.500 mensen in dienst. De onderneming heeft haar hoofdzetel in Mauldin, South Carolina.

Bankroet
BI-LO kreeg in maart van dit jaar uitstel van betaling, nadat het bedrijf zijn zware schuldenlast niet meer kon betalen.

De door Delhaize over te nemen BI-LO activa realiseerden in 2008 naar schatting een omzet van meer dan 2 miljard dollar. Delhaize haalde zelf in 2008 een omzet van 19,2 miljard dollar uit de Verenigde Staten.

Merk
Volgens een woordvoerder van Delhaize zal het Belgische concern ook het recht krijgen om het BI-LO merk te blijven gebruiken en zullen er geen schulden van het Amerikaanse winkelbedrijf worden overgenomen. De intentieverklaring is volgens de woordvoerder gesloten tussen de beide bedrijven zelf. BI-LO's grootste aandeelhouder Lone Star Funds, een private investeringsfonds uit Dallas, en BI-LO's crediteuren zijn niet betrokkenen geweest bij de onderhandelingen.

Netwerk
Delhaize Groep wil de BI-LO activa integreren in het netwerk van haar volle dochteronderneming Food Lion. Food Lion heeft meer dan 1.300 winkels in de VS en telt meer dan 74.000 medewerkers.

Delhaize Groep en BI-LO zijn van plan de transactie af te ronden kort na het verkrijgen van de definitieve beslissing tot verkoop van Amerikaanse faillissementsrechtbank, waarbij de overdracht van de aangekochte activa aan Food Lion wordt goedgekeurd.

Wal-Mart
Volgens analist Ivan Lathouders van Bank Degroof zal de concurrentiekracht van de Food Lion-winkels door de overname van de BI-LO winkels toenemen, met name ten opzichte van Wal-Mart.

"De competitie om de dollars van de consumenten is zeer hevig in de VS, waar supermarkten met name concurreren door lage prijzen. Door meer winkels te hebben in een geconcentreerd gebied zal Delhaize efficiencyvoordelen kunnen behalen zonder teveel van zijn winstmarge te verliezen", stelt Lathouders.